Monday, September 28, 2009

Khasiat Kangkung Popular Seluruh Dunia


Sayur kangkung amat mudah didapati dan senang juga dimasak . Sayur kangkung tergolong dalam golongan sayur berdaun hijau dan mempunyai aneka khasiat yang menakjubkan. Boleh dikatakan kesemua bahagian kangkung adalah penting dari batang ke akarnya.
Menurut pakar pemakanan Indonesia , Dr Setiawan, sayur kangkung ini bersifat antiracun ( antitoksik) , antiradang dan membantu melawas kencing ( diuretik ) . Kangkung juga bersifat menyejukkan dan menenangkan serta mampu membantu memudahkan tidur .
Sayur kangkung ini kaya dengan vitamin A, B1 , dan C , juga mengandungi protein , kalsium , fosfor , besi , karoten , dan sitosterol .
Khasiat kangkung ini juga turut diperakui pakar kesihatan Filipina , Herminia de Guzman Ladion, hingga menggelarkannya sebagai 'tanaman ajaib penyembuh' .
Di negara itu , tanaman ini dipakai untuk menyembuhkan sembelit dan ubat bagi mereka yang sedang melakukan diet . Akar kangkung juga berguna untuk mengubati penyakit buasir.

Di antara petua yang boleh di amalkan :

Meredakan sakit kepala
BAHAN : Seikat daun kangkung segar

PEMAKAIAN : Daun segar direbus dengan 2 gelas air . Rebus sehingga pekat atau hingga mendapat 1 gelas air . Minum air rebusan tersebut .

Meredakan Sakit Gigi
BAHAN : Segenggam akar kangkung , 1/2 senduk teh cuka

PEMAKAIAN : Rebus akar kangkung dengan 1 gelas air . Gunakan air rebusannya bagi kumur sekaligus 1 kali sehari .

No comments:

Post a Comment